„Kobra”


Teatr Sensacji „Kobra” przedstawia:

Amerykańska guma do żucia „Pinky” (1972) Jerzy Janicki | reż. Józef Słotwiński
Arszenik i stare koronki (1975) Joseph Kesselring | reż. Maciej Englert

Blisko serca (1980) Raymond Chandler | reż. Ryszard Bugajski
Brydż (1971) Zbigniew Kubikowski | reż. Henryk Drygalski

Cała prawda (1963) Philip Mackie | reż. Janusz Morgenstern
Carmilla (1980) Joseph Le Fanu Sheridan | reż. Janusz Kondratiuk
Cel uświęca środki (1977) Louis C Thomas | reż. Jan Bratkowski
Czwarty manekin (1971) Janusz Weychert | reż. Stefan Szlachtycz
Czwarty poziom (1995) Waldemar Łysiak | reż. Tadeusz Kijański
Czy pan nie rozumie? To pomyłka! (1977) Harry Carmichael | reż. Bogdan Augustyniak

Dawne grzechy (2013) Roger Mortimer Smith | reż. Krzysztof Lang

Gasnący płomień (1961) Patrick Hamilton | reż. Andrzej Łapicki
Głos mordercy (1969) William Fairchild | reż. Henryk Drygalski

Jak błyskawica (1972) cz.1 Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Jak błyskawica (1972) cz.2 Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Jak błyskawica (1972) cz.3 Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Jego dwie żony (1974) Patrick Quentin | reż. Stanisław Zaczyk

Kłopoty to moja specjalność (1977) Raymond Chandler | reż. Marek Piwowski
Kompozycja na cztery ręce (1974) Hilda Lawrence | reż. Tomasz Zygadło
Kto zabił św. Mikołaja? (1972) Terence Feely | reż. Anna Minkiewicz

Mord w hurtowni (1967) Marek Domański | reż. Józef Słotwiński
Morderstwo odkrywa prawdę (1976) Patrick Quentin | reż. Barbara Sałacka

Nie mam ci nic do powiedzenia (1984) Dorothy L. Sayers | reż. Stanisław Zajączkowski

Odwet (1985) Françis Durbridge | reż. Bogdan Augustyniak

Przecież ty nie żyjesz (1977) Elaine Morgan | Wojciech Marczewski

Samolot do Londynu (1964) Joe Alex | reż. Józef Słotwiński
Selekcja (1984) Waldemar Łysiak | reż. Tadeusz Kijański
Selekcja II Skorpion (1985) Waldemar Łysiak | reż. Tadeusz Kijański
Selekcja III Ostatni numer (1985) Waldemar Łysiak | reż. Tadeusz Kijański
Stawka większa niż życie (1965-1967) Andrzej Zbych | reż. Janusz Morgenstern, Andrzej Konic, Barbara Borys-Damięcka
Szafir jak diament (1971) Maria Starzyńska | reż. Maria Kaniewska

Śmierć w najszczęśliwszym dniu (1974) Juliusz Machulski | reż. Jan Machulski
Śmierć w samochodzie (1974) Zygmunt Zeydler-Zborowski | reż. Marek T. Nowakowski

Umarły zbiera oklaski (1972) Joe Alex | reż. Andrzej Zakrzewski

Znowu „Łut Szczęścia” (1962) Janusz Jaxa | reż. Janusz Morgenstern


Teatr Sensacji „Kobra” to cykl sztuk sensacyjnych emitowany od 1956 do 1993 roku i ponownie od 2013 do dzisiaj. W latach 50. i 60. był to jeden z najpopularniejszych polskich programów telewizyjnych. Początkowo zwany był Teatrem Sensacji i Fantastyki „Kobra” i - jak nazwa wskazuje - oprócz kryminałów i sensacji zawierał również spektakle o tematyce fantastycznej (do których wliczano horrory czy sci-fi).
W ramach tego cyklu powstało wiele perełek telewizyjnych, jak np. popularny do dzisiaj tryptyk „Selekcja” czy też pierwowzór serialu telewizyjnego „Stawka większa niż życie”, którego 14 spektakli emitowanych było na żywo w latach 1965-1967 zanim powstał serial filmowy.
W ciągu lat formuła cyklu nieco się wzbogaciła: na początku z braku odpowiedniego sprzętu wszystko emitowano na żywo, ale później pojawił się telerecording i nowe możliwości montażu, zaczęto także realizacje w plenerze i pod koniec istnienia cykl ewoluował w kierunku filmu telewizyjnego (np. Kłopoty to moja specjalność).


Przedstawienia były emitowane w czwartki wieczorem (z tego powodu znany też jako „Czwartkowy Teatr”), zazwyczaj bezpośrednio po Dzienniku Telewizyjnym. Animowana czołówka z wijącym się wężem była dziełem plastyka Eryka Lipińskiego, a muzyka pochodzi z samego początku Sekstetu Francisa Poulenca op. 100 na fortepian, flet, obój, klarnet, róg i fagot.

Pomimo nieustającej popularności spektakle oczywiście nie mogły konkurować z filmami i serialami sensacyjnymi, zwłaszcza amerykańskimi, które zaczęły masowo napływać do Polski w latach 70. za sprawą ówczesnego szefa telewizji Macieja Szczepańskiego (seriale Kojak, Columbo, Święty), zajmując to samo czwartkowe wieczorne okienko emisyjne, znacznie przyczyniając się do schyłku „Kobry”.


Inne tytuły: Teatr Sensacji i Fantastyki „Kobra”
Produkcja: 1956-1993; 2013;
Premiera TV: 6 luty 1956

Reżyseria:
różni - szczegóły na stronach poszczególnych spektakli


Muzyka:
różni - szczegóły na stronach poszczególnych spektakli


Obsada:
różni - szczegóły na stronach poszczególnych spektakli




Notatki:
Datę 6 lutego 1956 (poniedziałek) i tytuł „Zatrute litery” według powieści Agathy Christie w reżyserii Adama Hanuszkiewicza przyjęto jako symboliczne narodziny cyklu. Był to spektakl nadawany na żywo, z którego emisji nie zachowały się żadne zdjęcia archiwalne, a samej emisji wówczas nie sfilmowano.
Najstarsze odnalezione materiały archiwalne pochodzą dopiero z 1959 roku. Z ówczesnych materiałów prasowych wiemy jednak, że tylko w latach 1956-1959 emitowano co najmniej 144 przedstawienia Teatru Sensacji i Fantastyki (możliwe, że było ich 146). Jak podliczyła Illa Genachow, tylko w ciągu tych pierwszych trzech lat emisji  (1956-1958) w przedstawieniach padło aż 400 trupów...


IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)
  • Pod znakiem węża – wspomnienie o Teatrze Kobra (1992) - film dokumentalny


00.000009

(POL) polski,


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz