„Kobra”

spektakle prezentowane w cyklu
Teatr Sensacji „Kobra” przedstawia:


14 maja – o północy (1972) Andrzej Wydrzyński | reż. Stanisław Zaczyk

A piekło, Isabelle? (1996) Jacques Deval | reż. Janusz Dymek
Amerykańska guma do żucia „Pinky” (1972) Jerzy Janicki | reż. Józef Słotwiński
Arszenik i stare koronki (1975) Joseph Kesselring | reż. Maciej Englert
Alicja prowadzi śledztwo (1970) Robert Thomas | reż. Edward Dziewoński


Blisko serca (1980) Raymond Chandler | reż. Ryszard Bugajski
Bracia Rico (1975) Georges Simenon | reż. Marek Piwowski
Brydż (1971) Zbigniew Kubikowski | reż. Henryk Drygalski

Cała prawda (1963) Philip Mackie | reż. Janusz Morgenstern
Carmilla (1980) Joseph Le Fanu Sheridan | reż. Janusz Kondratiuk
Cel uświęca środki (1977) Louis C Thomas | reż. Jan Bratkowski
Cień Archanioła (1975) Marian Butrym | reż. Barbara Borys-Damięcka
Czwarty manekin (1971) Janusz Weychert | reż. Stefan Szlachtycz
Czwarty poziom (1995) Waldemar Łysiak | reż. Tadeusz Kijański
Czy pan nie rozumie? To pomyłka! (1977) Harry Carmichael | reż. Bogdan Augustyniak

Dawne grzechy (2013) Roger Mortimer Smith | reż. Krzysztof Lang

Elegia na śmierć nieszczęśliwej damy (1975) Edmund Crispin | reż. Ryszard Ber

Fatalna kobieta (1972) Patrick Quentin | reż. Anna Minkiewicz

Gasnący płomień (1961) Patrick Hamilton | reż. Andrzej Łapicki
Głos mordercy (1969) ;William Fairchild | reż. Henryk Drygalski
Gorący wiatr (1990) Raymond Chandler | reż. Krzysztof Bukowski

Iryd (1968) Barbara Nawrocka, Ryszard Doński | reż. Mieczysław Waśkowski

Jak błyskawica (1972) cz.1 Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Jak błyskawica (1972) cz.2 Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Jak błyskawica (1972) cz.3 Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Jego dwie żony (1974) Patrick Quentin | reż. Stanisław Zaczyk

Klucze (1971) Michael Brett | reż. Anna Minkiewicz
Kłopoty to moja specjalność (1977) Raymond Chandler | reż. Marek Piwowski
Kompozycja na cztery ręce (1974) Hilda Lawrence | reż. Tomasz Zygadło
Kto zabił św. Mikołaja? (1972) Terence Feely | reż. Anna Minkiewicz
Kryptonim Maks (1969) Jerzy Binder, Edward Szuster | reż. Józef Słotwiński
Krzyżówka (1977) Robert F. Lane | reż. Piotr Szulkin

Melissa - odc.I (1970) Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Melissa - odc.II (1970) Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Melissa - odc.III (1970) Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Mord w hurtowni (1967) Marek Domański | reż. Józef Słotwiński
Morderstwo odkrywa prawdę (1976) Patrick Quentin | reż. Barbara Sałacka

Nie mam ci nic do powiedzenia (1984) Dorothy L. Sayers | reż. Stanisław Zajączkowski
Noc w Klostertal (1969) Juraj Váh | reż. Tadeusz Aleksandrowicz

Odwet (1985) Françis Durbridge | reż. Bogdan Augustyniak
Okno na morze (1984) Boileau-Narcejac | reż. Jan Bratkowski

Pamela (1978) Edwin Lanham | reż. Witold Orzechowski
Pomarańcze (1973) Jean Cosmos | reż. Romuald Szejd, Barbara Borys-Damięcka
Pomyłka! Proszę się wyłączyć! (1964) Lucille Fletcher | reż. Jerzy Gruza
Przecież ty nie żyjesz (1977) Elaine Morgan | Wojciech Marczewski
Przerwana gra (1977) Helena Sekuła | reż. Kazimierz Oracz

Samolot do Londynu (1964) Joe Alex | reż. Józef Słotwiński
Samolot do Londynu (1976) Joe Alex | reż. Józef Słotwiński
Selekcja (1984) Waldemar Łysiak | reż. Tadeusz Kijański
Selekcja II Skorpion (1985) Waldemar Łysiak | reż. Tadeusz Kijański
Selekcja III Ostatni numer (1985) Waldemar Łysiak | reż. Tadeusz Kijański
Stawka większa niż życie (1965-1967) Andrzej Zbych | reż. Janusz Morgenstern, Andrzej Konic, Barbara Borys-Damięcka
Szal (1970) odc.I Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Szal (1970) odc.II Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Szal (1970) odc.III Francis Durbridge | reż. Jan Bratkowski
Szafir jak diament (1971) Maria Starzyńska | reż. Maria Kaniewska

Śmierć po raz drugi (1984) Stanley Clayton, Olive Chase | reż. Barbara Sałacka
Śmierć w najszczęśliwszym dniu (1974) Juliusz Machulski | reż. Jan Machulski
Śmierć w samochodzie (1974) Zygmunt Zeydler-Zborowski | reż. Marek T. Nowakowski

Układanka (1979) Derek Hoddinott | reż. Bogdan Augustyniak
Umarły zbiera oklaski (1972) Joe Alex | reż. Andrzej Zakrzewski
Upiór w kuchni (1976) Patrick G. Clark | reż. Janusz Majewski

Wielki kawałek tortu w pułapce na myszy (1978) Catherine Arley | reż. Janusz Majewski
Wspólniczka (1973) Jacques Rémy, Louis C. Thomas | reż. Janusz Majewski

Za kurtyną (1973) Earl Derr Biggers | reż. Jan Bratkowski
Znowu „Łut Szczęścia” (1962) Janusz Jaxa | reż. Janusz Morgenstern


Teatr Sensacji „Kobra” to cykl sztuk sensacyjnych, emitowany od 1956 do 1993 roku i ponownie w 2013 roku. W latach 50. i 60. był to jeden z najpopularniejszych polskich programów telewizyjnych. Początkowo zwany był Teatrem Sensacji i Fantastyki „Kobra” i - jak nazwa wskazuje - oprócz kryminałów i sensacji zawierał również spektakle o tematyce fantastycznej (do których wliczano horrory oraz sci-fi).
W ramach tego cyklu powstało wiele perełek telewizyjnych, jak np. popularny do dzisiaj tryptyk „Selekcja”, czy też pierwowzór późniejszego serialu telewizyjnego „Stawka większa niż życie”, którego 14 spektakli emitowanych było na żywo w latach 1965-1967. W ciągu lat formuła cyklu nieco się wzbogaciła: na początku z braku odpowiedniego sprzętu wszystko emitowano na żywo, ale później pojawił się telerecording i nowe możliwości montażu, zaczęto także realizacje w plenerze i pod koniec istnienia cykl ewoluował w kierunku filmu telewizyjnego (np. spektakl „Kłopoty to moja specjalność” był lepiej zrealizowany od wielu ówczesnych filmowych produkcji telewizyjnych).

Przedstawienia były emitowane w czwartki wieczorem (z tego powodu znany też jako „czwartkowy teatr”), zazwyczaj bezpośrednio po Dzienniku Telewizyjnym. Animowana czołówka z wijącym się wężem była dziełem plastyka Eryka Lipińskiego, a muzyka pochodzi z samego początku Sekstetu Francisa Poulenca op. 100 na fortepian, flet, obój, klarnet, róg i fagot.

Pomimo nieustającej popularności spektakle oczywiście nie mogły konkurować z filmami i serialami sensacyjnymi, zwłaszcza amerykańskimi, które zaczęły masowo napływać do Polski w latach 70. za sprawą ówczesnego szefa telewizji Macieja Szczepańskiego (seriale Kojak, Columbo, Święty), z czasem zajmując to samo czwartkowe wieczorne okienko emisyjne, tym samym znacznie przyczyniając się do schyłku „Kobry”.


Inne tytuły: Teatr Sensacji i Fantastyki „Kobra”
Produkcja: 1956-1993; 2013;
Premiera TV: 6 luty 1956

Reżyseria:
różni - szczegóły na stronach poszczególnych spektakli


Muzyka:
różni - szczegóły na stronach poszczególnych spektakli


Obsada:
różni - szczegóły na stronach poszczególnych spektakli




Notatki:
Datę 6 lutego 1956 (poniedziałek) i tytuł „Zatrute litery” według powieści Agathy Christie w reżyserii Adama Hanuszkiewicza przyjęto jako symboliczne narodziny cyklu. Był to spektakl nadawany na żywo, z którego emisji nie zachowały się żadne zdjęcia archiwalne, a samej emisji wówczas nie sfilmowano.
Najstarsze odnalezione materiały archiwalne pochodzą dopiero z 1959 roku. Z ówczesnych materiałów prasowych wiemy jednak, że tylko w latach 1956-1959 emitowano co najmniej 144 przedstawienia Teatru Sensacji i Fantastyki (możliwe, że było ich 146). Jak podliczyła Illa Genachow, tylko w ciągu tych pierwszych trzech lat emisji (1956-1958) w przedstawieniach padło aż 400 trupów...


IMDb (angielski)
Wikipedia (polski)


000020

(POL) polski,


FilmyPolskie888 :: Teatr sensacji „Kobra”

FilmyPolskie888 :: Teatr sensacji „Kobra”

FilmyPolskie888 :: Teatr sensacji „Kobra”

FilmyPolskie888 :: Teatr sensacji „Kobra”

FilmyPolskie888 :: Teatr sensacji „Kobra”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz